Snel door
Weet je al wat je zoekt en heb je geen zin om te scrollen? Gebruik dan een snelkoppeling om naar een subhoofdstuk te gaan.
verantwoording van financiën
Ontwikkelingen in meerjarig perspectief
Leerlingen (teldatum 1-10-2024)
Vorig jaar 2023 | Verslagjaar 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Aantal leerlingen | 6.128 | 6.076 | 5.988 | 6.031 | 6.038 |
De leerlingaantallen op de Signumscholen laten een lichte daling zien. Het meerjarenperspectief laat een stabilisatie zien.
Door DUO en de gemeente worden leerlingenprognoses gepresenteerd vanuit het perspectief van het schoolbestuur, samenwerkingsverband, gemeenten en provincies. Signum heeft de afgelopen jaren ervaren dat deze prognoses onvoldoende in lijn zijn met de werkelijke ontwikkelingen. De verwachte leerlingaantallen binnen Signum zijn bepaald op basis van input van de schooldirecteuren. De instroom van met name asielzoekers en Oekraïense leerlingen is moeilijk te prognosticeren, ook hebben we jaarlijks te maken met (onverwachte) verhuizingen en aanmeldingen.
FTE (teldatum 31-12-2024)
Aantal fte | Vorig jaar 2023 | Verslagjaar 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Bestuur/management | 24.69 | 25.31 | 25.10 | 24.33 | 24.33 |
Personeel primair proces / decorerend personeel | 351.17 | 346.28 | 345.82 | 326.52 | 315.56 |
Ondersteunend personeel / overige medewerkers | 120.79 | 121.18 | 111.50 | 101.35 | 97.73 |
Totaal | 496.65 | 492.77 | 482.42 | 452.20 | 437.62 |
De daling in het aantal fte de komende jaren hangt samen met het eindigen van de subsidieregelingen NPO-gelden, Verbetering basisvaardigheden en School & Omgeving waardoor tijdelijk extra aangenomen personeel en tijdelijke uitbreidingen weer vervallen. Ook is de formatie gekrompen door de leerlingdaling.
In de meerjarige personeelsplanning wordt rekening gehouden met vacatures en krimp door leerlingfluctuaties en uitstroom door pensioengerechtigde leeftijd en vacatures die daardoor ontstaan.
verantwoording van financiën
Staat van baten en lasten en balans
Staat van baten en lasten
Post | 2023 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Verschil verslagjaar t.o.v begroting | Verschil verslagjaar t.o.v vorig jaar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
BATEN | ||||||||
Rijksbijdragen | 51.957 | 51.021 | 52.264 | 52.270 | 49.760 | 49.913 | 1.243 | 307 |
Overige overheidssubsidies | 1.109 | 971 | 1.352 | 1.665 | 1.467 | 1.255 | 381 | 243 |
Baten werk in opdracht van derden | - | |||||||
Overige baten | 1.167 | 1.244 | 751 | 483 | 487 | 480 | -493 | -416 |
TOTAAL BATEN | 54.233 | 53.236 | 54.367 | 54.418 | 51.714 | 51.648 | 1.131 | 134 |
LASTEN | ||||||||
Personeelslasten | 46.252 | 46.592 | 47.248 | 47.826 | 44.446 | 43.455 | 656 | 996 |
Afschrijvingen | 1.344 | 1.507 | 1.582 | 1.619 | 1.664 | 1.656 | 75 | 238 |
Huisvestingslasten | 3.894 | 4.057 | 4.300 | 4.015 | 3.916 | 3.916 | 243 | 406 |
Overige lasten | 3.205 | 3.217 | 3.342 | 3.266 | 2.948 | 2.733 | 125 | 137 |
TOTAAL LASTEN | 54.695 | 55.373 | 56.472 | 56.726 | 52.974 | 51.760 | 1.099 | 1.777 |
SALDO | ||||||||
Saldo baten en lasten | -462 | -2.137 | -2.105 | -2.308 | -1.260 | -112 | 32 | -1.643 |
Saldo financiële baten en lasten | 101 | 75 | 161 | 75 | 50 | 25 | 86 | 60 |
Saldo buitengewone baten en lasten | ||||||||
TOTAAL RESULTAAT | -361 | -2.062 | -1.944 | -2.233 | -1.210 | -87 | 118 | -1.583 |
De Rijksbaten zijn 2% hoger dan de begroting. De afwijking van € 1,2 miljoen wordt voor een deel veroorzaakt door een hogere indexering van het loongevoelige deel van de bekostiging dan begroot (€ 850.000). Dit bedrag dient ter dekking van de salarisverhoging van 4,9% vanaf oktober 2024. Ook zijn er meer arrangementen en extra uitkeringen in het kader van passend onderwijs afgegeven (€ 207.000). Daarnaast zijn er extra rijkssubsidies ontvangen die niet zijn begroot, dit betreft bestaande en nieuwe rijkssubsidies die in 2024 zijn aangevraagd en toegekend (€ 186.000): Arbeidsmarkttoelage, Verbetering basisvaardigheden, School & Omgeving, Brugfunctionaris, deelname aan het programma Ontwikkelkracht.
Onder de overige overheidsbijdragen en subsidies worden de bijdragen en subsidies van Gemeente ‘s-Hertogenbosch en Gemeente Zaltbommel en andere overheidsorganisaties verantwoord. Deze zijn € 381.000 hoger uitgevallen dan begroot, door meer ontvangsten van bestaande en nieuwe gemeentelijke projecten (€ 141.000) en meer ontvangsten uit nieuwe overheidsinitiatieven, zoals Schoolfruit, Gezonde school, Natuureducatie en Vitaliteitsbudget (€ 240.000).
In de begroting zijn alleen projectbijdragen en subsidies opgenomen waarover een redelijke mate van zekerheid bestond ten tijde van het opstellen van de begroting.
Het negatieve budgetresultaat op de lasten bedraagt € 1,1 miljoen. Dit is een totale overschrijding van 2%, voornamelijk op de personele en huisvestingslasten.
De stijging in personeelslasten wordt voor een deel veroorzaakt door een hogere loonstijging vanwege de nieuwe cao dan begroot. Daarnaast hebben de extra middelen vanuit het Rijk en de gemeente geleid tot extra inzet van medewerkers. Vanwege het lerarenkort is actief geworven op zij-instromers, in het schooljaar 2024-2025 zijn meer zij-instromers gestart dan begroot.
De hogere afschrijvingslasten in 2024 komen door niet-begrote investeringen die worden betaald uit de resterende NPO-gelden.
Een zichtbare trend zijn de stijgende huisvestingslasten. Een knelpunt is de bekostiging van de onderwijshuisvesting. Deze is ontoereikend voor de exploitatie, het onderhoud, en aanpassingen, vernieuwing en verduurzaming van de schoolgebouwen. Signum geeft, net als andere schoolbesturen, significant meer uit aan huisvesting dan zij van het Rijk voor onderhoud, energie en heffingen ontvangt. De stijgende prijzen van energie, materieel en arbeid helpen daarbij niet.
Digitalisering heeft geleid tot hogere overige lasten. De kosten voor aanschaf, service & onderhoud van hardware en software. Ook zijn er extra kosten gemaakt voor beveiliging en privacy.
Overall resteert een exploitatieresultaat van € 1.9 miljoen negatief.
We voorzien voor het komende jaar wederom een negatief exploitatieresultaat dat de inzet van nog niet uitgegeven NPO-middelen weerspiegelt. Om een beeld te geven bij de nog niet uitgegeven NPO-middelen, vormen wij een bestemmingsreserve eind boekjaar 2024 van ruim € 2,4 miljoen. Daarnaast zijn er in 2025 door het grote succes van het aantal zij-instromers extra salariskosten.
balans in meerjarig perspectief
Post | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|
ACTIVA | |||||
VASTE ACTIVA | |||||
Immateriële vaste activa | |||||
Materiële vaste activa | 8.764 | 10.329 | 11.718 | 12.309 | 11.692 |
Financiële vaste activa | 92 | 92 | 92 | 92 | |
Totaal vaste activa | 8.764 | 10.421 | 11.810 | 12.401 | 11.784 |
VLOTTENDE ACTIVA | |||||
Voorraden | |||||
Vorderingen | 1.984 | 2.408 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Kortlopende effecten | |||||
Liquide middelen | 13.873 | 11.837 | 7.389 | 5.442 | 6.137 |
Totaal vlottende activa | 15.857 | 14.245 | 8.389 | 6.442 | 7.137 |
TOTAAL ACTIVA | 24.621 | 24.666 | 20.199 | 18.843 | 18.921 |
PASSIVA | |||||
EIGEN VERMOGEN | |||||
Algemene reserve publiek | 7.896 | 6.665 | 6.873 | 5.663 | 5.576 |
Bestemmingsreserves en fondsen publiek | 4.084 | 2.441 | 0 | 0 | 0 |
Reserves en fondsen privaat | 352 | 391 | 391 | 391 | 391 |
Totaal eigen vermogen | 12.332 | 9.497 | 7.264 | 6.054 | 5.967 |
VOORZIENINGEN | 3.769 | 6.149 | 6.028 | 6.338 | 6.648 |
LANGLOPENDE SCHULDEN | 73 | 73 | 73 | 73 | |
KORTLOPENDE SCHULDEN | 8.520 | 8.947 | 6.834 | 6.378 | 6.233 |
TOTAAL PASSIVA | 24.621 | 24.666 | 20.199 | 18.843 | 18.921 |
Meerjarig zien we een teruggang in de liquiditeit. Dit is het gevolg van enerzijds voorfinanciering van de schoolformatie bij leerlinggroei; Signum zet de middelen in op basis van het werkelijke aantal leerlingen (t=0) en wijkt daarmee af van de bekostiging van het Rijk (t-1), en anderzijds besteding van de NPO-gelden en de investeringen in verbetering van het binnenklimaat. Dat laatste is ook zichtbaar in de stijging van de materiële vaste activa.
De komende jaren zien we een stijging van materiële vaste activa. Dit heeft te maken met de begrote investeringen in verduurzaming van schoolgebouwen door inzet van de SUVIS-subsidie. De investeringen worden betaald uit eigen middelen.
In 2024 heeft er een stelselwijziging, van de lineaire methode naar de componentenmethode, plaatsgevonden in de berekening van de voorziening groot onderhoud. Deze stelselwijziging heeft geleid tot een extra dotatie in 2024 die rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen is gebracht. Jaarlijks wordt de voorziening herrekend op basis van actuele prijzen.
verantwoording van financiën
financiële positie
kengetallen
Kengetal | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Signaleringswaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Solvabiliteit 2 (Eigen vermogen + voorzieningen) / balanstotaal | 0.65 | 0.63 | 0.67 | 0.67 | 0.68 | Ondergrens: < 0,3 |
Weerstandsvermogen Eigen vermogen / totale baten (incl. financiële baten) | 22.75% | 17,47% | 13.72% | 12.10% | 11.94% | Ondergrens: < 0,05 |
Liquiditeit Vlottende activa / kortlopende schulden | 1.86 | 1.3359 | 1.27 | 1.05 | 1.19 | Ondergrens: 1,5 (< €3 mln), 1,0 (€3–12 mln), 0,75 (€12–25 mln), 0,5 (> €25 mln) |
Rentabiliteit Resultaat / totale baten (incl. financiële baten) * 100% | -0.67% | -3.58% | -4.10% | -2.34% | -0.17% | Afhankelijk van de financiële positie |
Reservepositie o.b.v. signaleringswaarde OCW (Feitelijk publiek EV -/- signaleringswaarde publiek EV) / totale baten | 22% | 17% | 13% | 11% | 11% | Bovengrens: > 0 |
Toelichting op de financiële positie
De financiële positie van Signum eind 2024 is gezond. Het publiek eigen vermogen bevindt zich ruim boven de signaleringswaarde. Middels een visie op vermogen heeft het CvB vastgesteld in hoeverre het kapitaal van Signum de komende jaren ingezet kan worden ten behoeve van het onderwijs. Daarbij heeft het bestuur eerst gemotiveerd in kaart gebracht hoeveel liquiditeit aangehouden moet worden om risico's te kunnen opvangen (buffervermogen).
Het bedrag dat resteert kan de komende jaren worden besteed en geïnvesteerd. Via de meerjarenbegroting is hierover ook het gesprek gevoerd met de GMR en de RvT. Alle gremia nemen hierbij de rechtmatigheid en doelmatigheid in acht.
De meerjarenbegroting voorziet in negatieve exploitatieresultaten de komende jaren. Een van de oorzaken zijn de extra afschrijvingskosten zodra de miljoeneninvesteringen in het kader van SUVIS (binnenklimaat en verduurzaming schoolgebouwen) hebben plaatsgevonden. Daarnaast verwacht Signum extra personeelslasten in verband met het lerarentekort, uitval van leraren en voorfinanciering van de schoolformatie op basis van de werkelijke leerlingaantallen. Ook gaat Signum het extra tijdelijke geld vanuit het NPO voor het laatste jaar in 2025 uitgeven. De afschrijvingskosten van de investeringen zullen de komende jaren nog op de exploitatie drukken. Hiermee wordt het positieve resultaat van voorgaande jaren alsnog ingezet ten behoeve van het onderwijs.
De hierboven genoemde extra kosten hebben een daling van het eigen vermogen tot gevolg. Dit is ook van invloed op verschillende signaleringswaarden (gerelateerd aan vermogen en liquiditeit).
verslag intern toezicht
De Raad van Toezicht van Stichting Signum ziet toe op goed bestuur, naleving van wet- en regelgeving en doelmatige besteding van middelen, conform de Code Goed Bestuur. We vertellen je hoe zij dit doen.

